Володимир Бебешко: «Кузьма мав хорошу музичну інтуїцію»

17.08.2015 · Інтерв'ю

17 серпня лідерові гурту «Скрябін» Андрію Кузьменку, більше відомого широкому загалові як «Кузьма», мало б виповнитися 47 років. Та у лютому цього року автомобільна аварія передчасно перервала життя талановитого музиканта й шоу-мена.

Знаний український саунд-продюсер, композитор та аранжувальник Володимир Бебешко був не лише колегою Андрія на знімальному майданчику програми «Шанс», але й людиною, яка допомогла Кузьмі зробити перші впевнені кроки назустріч «дорослому» шоу-бізнесу. Як відзначає Володимир, попри загальноукраїнську популярність Андрій Кузьменко завжди був особистістю вільною від будь-якої зіркової хвороби та доступною для спілкування. А музика гурту «Скрябін» лишалася неформатною для більшості радіостанцій та телеканалів навіть після того, як сам Кузьма став часто й густо з'являтися в телевізійних ефірах.

Коли Ви вперше зустріли Андрія Кузьменка?

Це було дуже-дуже давно... Ми разом із гуртом «Брати Гадюкіни» та Сестричкою Вікою поїхали на гастролі до Новояворівська. Була повна зала глядачів, нас дуже гарно приймали.

Після концерту до мене підійшов довжелезний сором'язливий хлопець і звернувся з проханням: мовляв, у нас тут гурт є, студія невеличка — чи могли б Ви підійти туди та послухати наші композиції? Я погодився — чому б ні?

Студія знаходилася у підвалі, де було дуже сиро. А ще там стояла сила-силенна дивних музичних інструментів: розбиті барабани, гітари типу «Урал» і т. д. Хлопці щось грюкали на тих інструментах, якийсь панк-рок... Я послухав, як вони грають, і відчув, що в цьому грюкоті є цікава музика. Деякі пісні мені дуже сподобалися.

Я звернувся до парубка, який привів мене в той підвал: «Знаєш, Андрію, тобі треба звідси збиратися, бо тут, у Новояворівську, ти нічого не досягнеш. Приїзджай до мене у Львів (я тоді працював на «Студії Лева»), я тобі запишу пару пісень — і думаю, що в тебе діло піде». Через деякий час він дійсно приїхав до мене. Ми записали декілька композицій: «Птахи», «На даху», шикарну пісню «Щось зимно» — і потім у Кузьми справи, дійсно, пішли на краще. В гурту «Скрябін» почався новий етап розвитку. А я поїхав у Київ.

Тобто, Ви були першим професіоналом індустрії, з яким Андрієві довелося співпрацювати?

В принципі, так. Андрій завжди називав мене Хрещеним батьком його гурту, хоча мені це не дуже подобалося. Проте, фактично, я й був людиною, яка «дала дорогу» гурту «Скрябін» на першому етапі кар'єри.

Чи спілкувалися Ви з Андрієм після того, як він переїхав до столиці?

Коли Андрій перебрався до Києва, то потрапив до агенції Юрія Нікітіна на контракт. Нікітін — досить жорсткий менеджер... Я працював окремо від Андрія, але постійно продовжував товаришувати із ним, спостерігав за тим, як у нього йдуть справи.

З часом Андрій пішов від Нікітіна: контракт закінчився. Кузьма став самостійним. Він активно продовжував писати нову музику, дуже альтернативну. Особисто мені вона подобалася. «Клей», «Брудна, як ангел» — це дійсно цікаві пісні. Проте зовсім не комерційні. Справжня робота в «Скрябіна» почалася вже тоді, коли Андрій потрапив до телевізійної програми «Шанс».

Цікаво. Мені та багатьом представникам мого покоління завжди здавалося, що Кузьма був «зіркою» національного масштабу вже в дев'яності роки.

Ні. Масштабну популярність Андрій отримав після «Шансу». Там його дійсно побачила вся Україна — і він перетворився на суперзірку. Це правда, що справи в нього активно пішли тільки після цієї передачі.

Навряд чи варто розглядати Андрія як композитора-виконавця. Співак він, чесно кажучи, був ніякий: два тони в діапазоні вверх, два вниз. Проте він дуже харизматична людина, талановитий ведучий-імпровізатор. Тому в «Шансі» він проявив себе дуже круто. Відверто кажучи, без Кузьми не було б ніякого «Шансу» взагалі. Ця передача втратила б сенс власного існування.

В інтернеті гуляє відео, відзняте на якомусь великому фестивалі початку 90-х, де Андрій під час виступу Сестрички Віки вправно вдає, ніби грає на бас-гітарі...

Наскільки я пам'ятаю, він «грав» на баяні. Я попросив його: «Андрію, на сцені не вистачає музикантів. Можеш вийти на сцену з Вікою?»  Кузьма відповів мені: «Запросто!» Тоді він був зовсім невідомий. Андрій вивалив на сцену і з баяном в руках клеїв там дурня. Звісно, він імітував гру: на баяні Андрій грати не вмів. Та, чесно кажучи, він взагалі ні на чому не грав, як слід. І на клавішах він двома пальцями тикав. У нього ж, за великим рахунком, не було музичної освіти. Кузьма просто був талановитою людиною від природи.

Хм, він все ж таки закінчив музичну школу за класом фортепіано.

Та, то все було не дуже серйозно!.. Просто в нього музика, мабуть, від самого народження грала в голові. Кузьма якось тикав клавіші і вмів передавати таким чином все, що в голові звучить. При цьому він інколи робив такі помилки, що, якби проаналізувати те, що Андрій грав, за законами музичної теорії, то лишилося б тільки за голову схопитися. А в нього все звучало, наче так і треба.

До речі, мене завжди цікавило, наскільки Андрій був обізнаною людиною в галузі електроного музичного продакшну. Я бачив, що в нього вдома були синтезатори, музичний софт...

Дійсно, було таке. Андрій дуже любив старі аналогові синтезатори. Він мало в них розбирався. Просто чув, класний звук у інструмента чи ні. Й моментально купував той синтезатор, що видавав класні звуки. Йому, здебільного, подобалася стара колекційна апаратура.

Наскільки мені відомо, в Андрія було досить багато ліцензійного софту. Це було принциповою позицією?

Ні. Він просто не шкодував грошей і купував усе, що йому подобалося, якщо мав таку можливість. Андрій ніколи не жалів собі на студію клавішних інструментів, арпеджиаторів та будь-якого іншого обладнання.

А софт у Кузьми був звичайний, «палений». Я вже навіть не пам'ятаю, якою програмою він користувався. В домашній студії Андрія цілий час була купа синтюків, комп'ютер, та дві «вбиті» колонки Yamaha NS-10, з яких він буквально вивалював динаміки, граючи музику на величезній потужності. Я йому колись зробив зауваження: «Андрію, то студійні колонки...» На що він чесно відповів, що йому це, м'яко кажучи, байдуже. Й продовжував «вивалювати» монітори далі.

Взагалі, в Кузьми була дуже хороша музична інтуїція. Він інтуїтивно «нащупував» цікаві звуки на синтезаторах і ними мислив, конструював з них аранжування.

Навіщо Кузьма на початку кар'єри деякий час працював під псевдонімом Андрій Kill? Це Ви йому запропонували таку зміну сценічного імені?

Так, здається, це я запропонував новий псевдонім. Kill — тому що Андрій був довгий, як штахета. Тому його й прозвали: «Андрій Кіл». Але це було дуже тимчасово. Досить швидко «Скрябін» знову став «Скрябіним». Андрій Кузьменко став називатися Кузьмою.

Андрій та його колишні колеги за “класичним” складом гурту “Скрябін” неодноразово розповідали про те, що в них був період зіркової хвороби. Чи пам'ятаєте Ви в Кузьменка симптоми того недугу?

Ніколи, ніколи в Андрія не було зіркової хвороби. Це я точно знаю, абсолютно. Він завжди лишався простою та доступною до спілкування людиною. Навіть тоді, коли Андрій став насправді популярним артистом, то, коли йому треба було роздавати автографи, він роздавав їх до останнього глядача... Словом, не було в нього такої хвороби, це брехня все.

Інша справа, що він мав замало часу для якогось вільного спілкування. Але зірковості в нього не спостерігали. Хоча Андрій був досить егоїстичним. Він завжди наполягав на своєму.

Як так вийшло, що Ви стали саунд-продюсером гурту «Скрябін» в 2004 році, після довгої перерви в творчих стосунках між Вами та Андрієм?

Поняття не маю! Так десь написано?

Так, ця інформація вказана на обкладинці альбому «Альбом», виданого до 15-річчя групи. Це диск із переспівами кращих, на той момент, композицій колективу.

А, була така історія, пам'ятаю. Я тоді сидів на студії, де писався «Скрябін», і дещо їм зводив. Потім, мабуть, Андрій мене просто вписав у титри. Але я праціював над тією роботою лише як звукорежисер, не більше.

Яким є Ваше особисте ставлення до «старого» та «нового» «Скрябіна»? Існує група шанувальників колективу, які вважають, що в 90-ті музика гурту була цікавішою, ніж зараз.

Я вважаю, що це не так. Дійсно, раніше музика групи була цікавою — але вона була не комерційною. Вона була дуже стильною, дуже іміджевою, це правда. Але, вибачаюся, в сучасному складі команди грають такі музиканти, що ані Ростик, ані Шура з ними конкурувати не в змозі. Якщо чесно,  колеги Андрія за першим складом групи грали на рівні художньої самодіяльності. Зараз в команді працюють справжні профі, серйозні музиканти зовсім іншого рівня.

Все ж таки, чи не здається Вам, що Андрій аж надто комплексував щодо форматності чи неформатності власних пісень? Що проблема відсутності грошей у «Скрябіна» на ранньому етапі існування полягала не в тому, що творчість була неформатною, а в тому, що гурт на той момент просто ще не набрав достатньої ваги в шоу-бізнесі, аби добре заробляти?

Ні. Ця музика все одно не стала б у нас комерційною. Вона дуже специфічна: такий собі The Cure. Ця музика й на Заході не є дуже масовою, популярною. Старі композиції «Скрябіна» не мали того «вихлопу», який мали більш свіжі та більш орієнтовані на широкий загал пісні Кузьми. На тих, нових хітах, він уже міг заробляти гроші.

Втім, Андрій увесь час взагалі був «неформат»: навіть його комерційну музику по радіо майже не крутили, кліпи по телебаченню показували дуже рідко. На превеликий жаль, тільки після смерті його «комерційну» творчість почали активно пускати до ефірів. Що, в такому випадку, говорити про альтернативні композиції гурту «Скрябін»!

Яким чином гуртові вдалося налагодити активне концертне життя? Завдяки популярності Андрія в якості телеведучого?

Так, однозначно. Він дуже багато вів концерти — а потім на тих концертах грав «Скрябін». Взагалі, його часто запрошували одного. «Скрябін» — це Кузьма, без варіантів. Кузьма як особистість, як харизматичний ведучий і т.д. Вже потім увагу звертають на його творчість.

Наскільки комфортно було працювати разом з Андрієм?

Дуже комфортно, тому що з ним завжди було дуже весело. На зйомки «Шансу» я завжди йшов, як на свято: знав, що буде прикольно. Проте, Андрій був вельми впертим колегою. Наприклад, в роботі над нашим спільним проектом «Пающіє Труси» з ним було дуже тяжко сперечатися: він відверто наполягав на реалізації власних ідей. Але я був для нього досить авторитетною людиною, тому мені інколи вдавалося виходити з тих суперечок переможцем.

А ще він був дуже оперативним партнером. Я пам'ятаю, як зателефонував йому і сказав: «Андрію, є тема для пісні: дівчата ходять у сауну».  Він відповів: «Добре, через годину будет готовий текст». Так воно й сталося.

Чи багато текстів писав Кузьма на замовленя?

Інколи щось писав, коли його дуже просили. Проте, це ніколи не було для нього основною роботою. Втім, він навіть створив текст для досить складної джаз-рокової пісні, яку виконує моя дружина Саша Бєліна. Пісня називається «Слова на вітер».

Чи вірите Ви у те, що гурт «Скрябін» матиме зараз якесь продовження?

За великим рахунком — ні. Будь-яка людина, що вийде на сцену замість Андрія й почне співати його пісні, буде автоматично порівнюватися публікою з Кузьмою. Зрештою, це може закінчитися дуже погано.

На мою думку, «Скрябін» матиме право на тривале існування лише тоді, якщо в команду прийде новий лідер — дуже харизматична людина зі своїм репертуаром, яка просто буде втілювати свої пісні за допомогою вже сформованої команди музикантів. Але в жодному разі не буде «дублером» Андрія.

«Дублер» матиме тимчасовий попит. Зараз гурт їздить Україною з концертами, присвяченими пам'яті Кузьми. Євген Толочний, учасник «Голосу Країни» співає пісні Андрія. Гурт поки що забезпечений роботою, має запрощення на фестивалі та сольні концерти. Публіка нібито тепло їх приймає. Але, як мені здається, це все не дуже довго триватиме.

Текст інтерв'ю: Антон Бєссонов («Тім Талер»)

ПУБЛІКАЦІЇ
Олексій Зволинський («Скрябін»): «Кузьма був глибоким. Завжди»
ІНТЕРВ'Ю
Олексій Зволинський («Скрябін»): «Кузьма був глибоким. Завжди»
22.09.2017

Олексій Зволинський влився в «Скрябін» в кінці 90-х. Після смерті Кузьми Олексій став одним з тих, хто взяв на себе головну відповідальність за майбутнє групи.

Скрябін - невидана пісня «Прогноз погоди»
НОВИНИ
Скрябін - невидана пісня «Прогноз погоди»
21.08.2015

Презентація відбулась під час радіо марафону на онлайн радіо Кузьми Скрябіна «Радіо S.R.A.K.A.» присвячений дню народження співака. «Будь-який прогноз погоди на завтра, люблячи когось, знати не варто»

У ДТП на Дніпропетровщині загинув Кузьма Скрябін
НОВИНИ
У ДТП на Дніпропетровщині загинув Кузьма Скрябін
02.02.2015

Сьогодні в дорожньо-транспортній пригоді загинув видатний український співак, лідер групи Скрябін. R.I.P.

ДОСЬЄ ДИСКОГРАФІЯ
Радіо Любов
Радіо Любов
2012
альбом
слухати · рецензія
Моя еволюція
Моя еволюція
2009
альбом
рецензія
Технофайт
Технофайт
1999
альбом
слухати
РЕКОМЕНДАЦІЇ
Gibson оголосив себе банкрутом
НОВИНИ
Gibson оголосив себе банкрутом
13.05.2018

Американська компанія Gibson, заснована у 1984 році, постачає щорічно 170,000 гітар у 80 країн світу. Цього року корпорація опинилася на межі банкрутства з півмільярдним боргом

«Українська пісня – 2018» приймає заявки від молодих виконавців
АНОНСИ
«Українська пісня – 2018» приймає заявки від молодих виконавців
03.05.2018

Новий масштаб, кардинально інший рівень але мета залишається незмінною: пошук нових яскравих облич на українській музичній сцені