Олександр Євтушенко: «Рок-музика – це прагнення свободи»

21.11.2011 · Інтерв'ю

Цьогоріч серія «Граней-Т» «De profundis» поповнилася музичною книжкою Олександра Євтушенка «Україна in Rock». В інтерв’ю «Граням-Т» відомий музичний журналіст розповів про те, як реагують на критику українські музиканти, музичні відкриття та розчарування, «ящик для ідіотів», можливості всюдипроникного Інтернету та культурний раціон сучасної дитини.

– На якого читача розрахована книжка «Україна in Rock»?

– Передусім це книжка для тих, хто розуміється на цьому жанрі, який у світі розвивається вже більше ніж 50 років. Реально українська рок-сцена існує десь протягом 25-ти років. У нас рок виник як антитеза «совку», як протест, естетичний протест проти засилля комуністичної ідеології в мистецтві. І багато в чому ті ідеї спротиву залишаються актуальними і до сьогодні.

– У книжці Ви неодноразово наголошуєте на тому, що в Україні не просто бракує, а взагалі немає музичних довідників та енциклопедій. Цікаво, якою музичною літературою користуєтеся Ви?

– Різноманітною. Але головними для мене джерелами інформації лишаються мої власні спостереження, увесь той величезний інформаційний масив, який я отримував завдяки моїм власним інтерв’ю, яких було безліч і які друкувалися в періодиці протягом останніх двадцяти років.

– У передмові до книжки Ви наводите слова гітариста Led Zeppelin Джиммі Пейджа, який називав рок народною музикою наших часів. Як би Ви означили рок-музику?

– Дуже просто. Рок-музика – це прагнення свободи у світовідчуттях незаанґажованої вільної людини. Найкращі зразки рок-музики у сенсі музичному ніяк не є слабшими або гіршими взірцями модерної культури, а є тотожними часові.

– Про те, що в Україні є серйозні проблеми з інститутом критики, відомо всім. Але, за моїми спостереженнями, критика літературна все ж якоюсь мірою впливає на вітчизняних письменників. А ось чи впливає критика музична на стан нашої музики? Чи стежать за фаховими рецензіями українські музиканти?

– Тут ситуація дещо парадоксальна, адже наші навіть найкращі колективи (такі, як «Кому вниз», «Вій», «Плач Єремії» та багато інших) настільки звикли до свого існування у глибокому андеґраунді, що фахова думка різних спеціалістів для них не є визначальною, оскільки вони працюють для людей, які їх знають і люблять роками. З іншого боку, у нас, на жаль, відсутні не лише інституції, а навіть поодинокі фахівці з цього питання. Себе я таким теж не вважаю, бо я, скорше, популяризатор, журналіст.

– У книжці Ви виокремили 25 дисків, які змінили обличчя української рок-музики. Чи можете назвати альбоми, які стали знаковими в цьому музичному році?

– Якщо йдеться про 2011 рік, я б назвав такі альбоми: «Йшов я небом» гурту «Вій», збірку-триб’ют пам’яті лідера «Братів Гадюкіних» Сергія Кузьмінського під назвою «Я повертаюсь домів», «Танець серця» гурту «Тінь сонця», останні релізи Карпи, альбом «В.В.» «На сцені фестивалю Рок-Січ», новий альбом «Перкалаби», який у Києві гурт презентуватиме 1 грудня.

– Якими були головні музичні розчарування 2011 року?

– Нове відкладення виходу у світ свіжого матеріалу мегагрупи «Кому вниз», нове відсунення в часі відродженої імпрези «Рок-екзистенція» під проводом Тараса Грималюка, відсутність жодної передачі на ТБ про рок в Україні…

– Як Ви вважаєте, чого бракує українській рок-музиці?

– Передусім – професійного менеджменту, концертних майданчиків, спеціалізованої музичної преси і музичних клубів. Усе решта – музичні таланти, ідеї, харизматичність і ориґінальність концепцій у наших артистів є і все це цікавіше і яскравіше, ніж у наших російських сусідів.

– Чи є талановиті українські рок-колективи, які, на жаль, не знайшли на Батьківщині свого слухача?

– Я би сказав – частково не знайшли, а точніше – були недооцінені в Україні. Це «Квадраджессіма», «Борщ», «ТОЛ», «Мерва», «Димна суміш», «Арахнофобія», «ДримбаДаДзиґа»...

– Чи можна сказати, що Україна йде в ногу зі світовими музичними тенденціями? Чи й досі музика України — terra incognita у світі?

– Намагається йти, хоча там це може бути і непомітно. Ми живемо в епоху Інтернету і це спрощує наші контакти зі світом. Україна нині не є невідомою у світі. Ії вже пізнали завдяки насамперед етно-роковій тусовці – «Гайдамаки» і «Перкалаба» успішно об’їздили цілу Європу, інші також торують цей шлях.

– В «Україні in Rock» Ви говорите, що у наших музикантів є всі шанси вийти на світовий рівень, але для цього потрібні дві складові — співати українською і позбавлятися своїх комплексів. Можете навести приклади незакомплексованих українських рок-гуртів?

– Я вже назвав їх вище, можу додати сюди такі групи як «ДримбаДаДзиґа», «Атмасфера», «Дахабраха», «Вій», «ТаРута», «Ворождень», «Мандри», «Антитіла», «Бумбокс», «Тартак», той же «Океан Ельзи» і ті ж «В.В.»…

– Чи можна сказати, що співана поезія — це унікальне явище української рок-сцени?

– І водночас – це наш власний різновид міської культури. До речі, значною мірою урбаністичний шансон розвинений саме в Західній Україні, де ця культура цвіла пишним цвітом до війни. Відголоски того явища можна знайти у творчості Віктора Морозова – згадайте його «батярські пісні». Послухайте Павла Нечитайла, його гурти «Пропала грамота», Zapaska…

– Чи зменшився за останні роки в Україні вплив музичних фестивалів? Чи не вважаєте Ви, що їх починають витісняти телевізійні талант-шоу? Ця тенденція несе за собою якісь загрози?

– Безумовно несе, оскільки «ящик для ідіотів» пропонує такі собі симулякри живої творчості, замість того, щоб просто інформувати суспільство про існуючі феномени музичної культури. Ось саме це і становить небезпеку, адже вільна людина із власними поглядами завжди несе потенційну небезпеку. Особливо для режиму Януковича. А споживач медіапродукту з локшиною на вухах – абсолютно безпечний…

– Без сумніву Інтернет подарував кожному охочому можливість знайомити світ зі своєю творчістю. Ви як музичний критик вважаєте, що це справді знищило бар’єри поміж творцем і споживачем чи, навпаки, принесло засилля графоманства?

– Насправді і те, і те. Звісно, графоманів кількісно значно більше. Але водночас для дуже багатьох артистів Інтернет став реальним помічником на музичному ринку. Чимало музикантів про свої концерти домовляються через мережу. У багатьох випадках через Інтернет реалізуються квитки на фестивалі, концерти, продаються диски, супутня атрибутика.

– Якщо існує всюдипроникний Інтернет, то чи треба й далі немейнстрімовим українським музикантам боротися за присутність на радіо і в телеефірі?

– Якщо відверто, то за присутність в ефірах вони не борються, тому що чудово усвідомлюють, що серед суцільного ґламуру їм місця немає…

– Хто, на Ваше переконання, є шанувальником української рок-музики?

– Гадаю, що передусім це освічена людина, та, яка є притомним громадянином і патріотом своєї Батьківщини.

– На Ваш погляд, як можна виробити музичний смак у дитини?

– Просто давати їй слухати музику, зроблену людьми з гарним смаком, музику, яка не маніпулює почуттями, а народжує їх. Просто, щоб в її житті, а точніше – у культурному раціоні було якнайменше фальші.

Джерело: Видавництво «Грані-Т»

 

28 листопада в книжковій кав´ярні «Бабуїн» видавництво «Грані-Т» презентує нову книгу музичного критика та мистецтвознавця Олександра Євтушенка «Україна IN ROCK».

До участі в дійстві запрошені яскраві особистості сучасної української культури: театральний режисер Сергій Архипчук, музичний критик Юрко Зелений, поет і бард Едуард Драч, соліст групи «Вій» Дмитро Добрий Вечір, продюсер групи «Вій» Сергій Литвинюк та багато інших яскравих особистостей.

Охочі зможуть послухати представників легендарного гурту «Мандри»: неперевершеного Фому та акордеоніста Леоніда Бєлєя, які радо зголосилися здійснити музичний супровід заходу. Ведучий – письменник Анатолій Дністровий.

* Про книгу
«Україна IN ROCK» – збірка вибраних текстів знаного музичного критика, музикознавця, історика української рок-музики Сашка Євтушенка, яку можна сміливо назвати проблемною есеїстикою, – це есеї, які порушують нагальні питання функціонування та розвитку сучасної української рок-музики в глобальних соціокультурних контекстах. Ця книга, певною мірою, ліквідує велику «білу пляму» на культурній мапі модерної української культури. Послідовне ігнорування українськими медіа жанру рок-музики призвело до того, що цей культурний феномен не вклався в рамки офіціозу, а натомість розважальні стандарти поп-музики штучно опинилися в центрі медійної уваги.
До книги увійшли есеї, які сміливо можна назвати навіть окремими розвідками, що в сукупності формують яскраву панораму різноманіття сучасної української музики, її стильових, естетичних, ідейних концептів і напрямків. До ««Україна IN ROCK»» увійшли есеї про український поп-рок, рок-альтернативу, метал, панк, електронну музику, експериментальну сцену та співану поезію, хіп-хоп, проблеми українського шоу-бізнесу, леґендарні альбоми, феномен першого українського рок-фестивалю «Червона Рута».

* Про автора
Олександр Євтушенко – один із піонерів-дослідників української рок-музики і зачинателів музичної критики, головний редактор першої регулярної музичної газети в Україні «Аудіо-толока» (1992–1995), альманаху «Рок-око» (1992), музичного журналу «Галас» (1996–1998), ведучий музичної телепрограми «Тинди-Ринди» (1994–2002), автор та ведучий радіопрограми «Рок української вдачі» та програми «Музичний острів» на Радіо «Свобода».
Співавтор книг «Зірки Червоної Рути» (1994), автор книги-каталогу «100 альбомів з України. Вибрана дискографія» (2002), «Легенди химерного краю. Українська рок-антологія» (2004), «Обличчя музики. Творчі портрети українських зірок» (2006), монографії з диском «Кому вниз: Музика Високого Духу» (2008).
Сашко Євтушенко працює як журналіст і музичний оглядач у періодичних виданнях, прес-аташе та музичний продюсер фестивалів «Мазепа-фест», «Кобзар Forever», виконавчий продюсер CD-компіляції «Мазепа-фест» (2004, 2005, 2008).


 
ПУБЛІКАЦІЇ
Авторський цикл радіопередач «Рок української вдачі» на mp3
НОВИНИ
Авторський цикл радіопередач «Рок української вдачі» на mp3
28.08.2012

Віхи української РОК-еволюції, творчі портрети гуртів та виконавців. 23 аудіо-мандрівки у mp-3 форматі. 9 годин музики та інформації

«Україна In Rock» - нова книга Олександра Євтушенка
АНОНСИ
«Україна In Rock» - нова книга Олександра Євтушенка
20.04.2011

Приблизно в середині травня видавництво «Грані-Т» планує видати унікальну книгу «Україна InRock», автор якої відомий журналіст Олександр Євтушенко. Це – перша спроба систематизації такого непростого і заплутаного жанру як сучасна рок-сцена України

Олександр Євтушенко: «Український шоу-бізнес — дзеркало держави»
ІНТЕРВ'Ю
Олександр Євтушенко: «Український шоу-бізнес — дзеркало держави»
20.12.2004

Олександр Євтушенко з тих, хто має мужність принципово критикувати. Він був одним з перших, хто порушив гостру й болючу тему незаконності й аморальності комерційних FM-станцій, які не виконують закони щодо трансляції 50% вітчизняного музичного продукту

РЕКОМЕНДАЦІЇ
No comment
НОВИНИ
No comment
24.03.2022

No comment

Сергій Міхалок заспівав свою культову пісню Воїни світла українською
НОВИНИ
Сергій Міхалок заспівав свою культову пісню Воїни світла українською
13.07.2022

Сергій Міхалок та гурт Ляпіс Трубецькой презентували новий сингл та відеокліп на пісню Воїни світла українською мовою. Переклад пісні зробив український поет, активіст та волонтер Сергій Жадан